Periaate on yksinkertainen: otetaan moottoritie, suljetaan se ja rakennetaan tilalle monikaistainen katu, jossa on raitiotie keskellä, pyörätiet ja jalkakäytävät laidoilla ja paljon taloja molemmin puolin.

Helsingin sisääntuloväylien bulevardisoinnin puolesta puhuu rakennusalan konsulttiyhtiö WSP Group. Ajatuksena on kaventaa teitä, ottaa käyttöön nykyään lain määräysten perustella, melu- ja terveyssyistä, vapaaksi jätettyä maa-aluetta ja rakentaa sinne taloja. Rakentaminen on rakennusfirman mieleen, ja siitä saadaan tuloja. Tuloksena on nykyisiä kapeampia, hitaampia ja ruuhkaisempia väyliä.

Mitä bulevardisointi oikeasti on?

Termi bulevardisointi on historian vääristelyä ja propagandaa. 1850 – 1870 lukujen Pariisissa bulevardisoinnilla tai haussmannisaatiolla tarkoitettiin kapeiden teiden leventämistä 6- tai jopa 8-kaistaisiksi kaduiksi. Silloin se onnistui hyvin, ja tulos on tyylikästä ja kaunista. Tarjolla oleva suunnitelma on täysin päinvastainen. Sillä hidastetaan liikennettä ja heikennetään sen sujuvuutta.

Näyttää siltä, että Helsinki haluaa rapauttaa liike-elämän vetovoiman keskustassa. Kaupungissa vapaana olevien toimistotilojen suuri määrä antaa suuntaa kehityksestä. Ympäryskunnat ovat kiinnostuneet tarjoamaan liike-elämälle tiloja. Esimerkiksi Vantaa myi Postille tontin yhdellä eurolla, mikä kertoo, että ympäryskunnat jo nyt tosissaan kilpailevat työpaikoista. Helsingin vetovoima ei ole millään tavalla taattu.

Helsingillä lainvastaista rakennusvalmistelua

Helsingin suunnitelmat ovat valitettavasti lainvastaisia, sillä rakentamiseen kaavoitetun alueen pitäisi olla käyttökelpoinen osoitettuun tarkoitukseen. Liikenteen aiheuttama melu rajoittaa kaupunkibulevardien käyttökelpoisuutta, ja on kyseenalaista, löytyykö rakennusliikkeitä, jotka haluavat ryhtyä myymään virallisten säädösten vastaisia asuntoja.

Aiheuttaa ruuhkia ja vaikeuttaa bisnestä

Heikentämällä pääsyä keskustaan tai sieltä pois aiheutetaan ruuhkia, saasteita ja onnettomuusriskejä. Sisääntuloväylillä on nyt eritasoristeykset, eikä kevyttä liikennettä ole raskaan liikenteen seassa. Heikentämisellä on kyllä oma, kieroutunut logiikkansa. Asuntojen hinta laskee, kun liikenneyhteydet heikkenevät ja ruuhkat lisääntyvät. Onko kaiken tämän suunnittelun takana ilkeämielinen ideologia, jonka avulla yritetään päästä eroon ärsyttävistä autoista? Kaikkien on äärimmilleen viedyn bulevardisoinnin jälkeen pakko kävellä, pyöräillä tai matkustaa raitiovaunulla.

Jos me haluamme Stadin pysyvän elävänä ja toimivana, emme me voi sulkea liikennettä pois ja rakentaa muureja kaupungin ympärille. Myös se, että Helsinki on ajatellut laittaa rahoiksi maa-alueita, jotka eivät ole kaupungin hallinnassa, on töykeää ja järjen vastaista. Mielestäni moottoritiet voidaan sulkea tai kaventaa sen jälkeen, kun liikenne niillä on vähentynyt. Tällaista ei ole vielä tapahtunut – päinvastoin. Navigaattorifirma Tomtom julkaisi helmikuussa 2017 tutkimuksen, jonka mukaan Helsingin ruuhkat ovat vuoden 2016 aikana pahentuneet noin 3 %.

Ehkä bulevardisoinnin osalta yleiskaavalle löytyy käyttöä joskus tulevaisuudessa. Sehän on tehty pitkää aikaväliä silmällä pitäen, kun sähköiset automaattiautot hoitavat kaiken eikä ihmisten juurikaan tarvitse poistua kotoaan VR-lasiensa kanssa.